帝释天

出自维基百科,自由个百科全书
帝釋天(左)與梵天(右)

帝释天(梵语:,Śakra,巴利语[链接坏脱]:),又称天帝释帝释,全名为释提桓因陀罗梵文[链接坏脱]:Śakro devānām indraḥ,巴利文[链接坏脱]:Sakko devānaṃ indo)或释提桓因达罗,简称释提桓因。原为印度教神明,即因陀罗[链接坏脱](Indra),主管雷电与战斗,统领天界[链接坏脱],后为佛教所吸收,成为佛教个护法神[链接坏脱]Template:Lang-saTemplate:Lang-pi

佛教[链接坏脱]认为他是忉利天[链接坏脱]之主,座骑为六牙白象。他经常率领天人[链接坏脱],与阿修罗[链接坏脱]战斗。

名称[编辑]

帝释天,梵文[链接坏脱]全名 Śakro devānām indraḥ,音译为“释提桓因陀罗”、“释提桓因达罗”,意译为能天帝。勒梵语[链接坏脱]中,释迦[链接坏脱](Śakra),意思是能够、有能力,佛教相传这是他个姓。提婆[链接坏脱](deva),是天人、神明个意思。而因陀罗(Indra),是王者、征服者、最胜者个意思。名称意为“能够为天界诸神个主宰者”。按其原文,原应翻译为释天帝,但个汉译时,为顺从汉语语顺,将梵语顺序反转,称其为帝释天,又称帝释释天天帝。勒《杂阿含经》中,曾列举帝释天个名称,有释提桓因、富兰陀罗、摩伽婆、娑婆婆、憍尸迦、舍脂钵低、千眼、因提利。

传说[编辑]

帝釋天是吠陀經典中最重要个神明,出身提婆(deva),是天界之主,勒古印度神話中有首要地位。但勒吠陀時代後期,其地位慢慢被削弱,位階低於梵天、濕婆毗濕奴

佛教传说中,帝释天为忉利天之主,统率诸天个天人。勒一些传说中,帝释曾被称为药叉天,因此可能出身夜叉[1],统率夜叉众[2][3]。其妻子舍脂,传说出身阿修罗[4],但也有称其为夜叉个传说[5]

《长阿含经》记载,帝释天曾要求焰摩天、兜率天、化自在天、他化自在天天子来协助他与阿修罗王作战,似乎暗示他的地位高于其他四天[6]。《大智度论》记载,帝释与阿修罗战斗时,居于中央,左方为伊舍那天,右方为婆楼那天[7]

勒佛经中,帝释天被称为天主,或诸天之主,而大梵天王被称为娑婆界主。佛教相信,梵天与帝释天经常对佛陀提供保护,参与释迦牟尼说法。

中国民间信仰[编辑]

勒佛教传入中国后,佛道两大宗教都常有把对方个神,当作自己个神明个倾向。

註釋[编辑]

  1. 玄奘译《阿毘达磨大毘婆沙论》卷1:“如契经说,此药叉天于长夜中,其心质直,无有谄诳。诸有所问,皆为了知,不为娆乱。我以甚深阿毘达磨,恣彼意问。”北凉译《阿毘昙毘婆沙论》卷1:“又修多罗说,此帝释,长夜其心质直,无有谄曲。诸有所问。为了知故,不为娆乱。我当以甚深阿毘昙,恣汝所问。”比较两种译本,玄奘本所说个药叉天,即是指帝释。
  2. 《起世因本经》卷8〈斗战品〉:“是时,帝释自着种种铠甲器仗,乘种种乘,共空夜叉及诸小王三十三天,前后围遶,从天宫出,共阿修罗欲战鬪故。」(CBETA, T01, no. 25, p. 408, b2-5)
  3. 《贤愚经》卷6〈月光王头施品〉:“时天帝释,勅诸夜叉:往大海边,取牛头栴檀。夜叉受教,寻取来还,”(CBETA, T04, no. 202, p. 388, a27-29)
  4. 《杂阿含经》卷40:“比丘问佛言:『世尊!何因、何缘彼释提桓因名舍脂钵低?』 佛告比丘:『彼阿修罗女名曰舍脂,为天帝释第一天后,是故帝释名舍脂钵低。』”
  5. 玄奘译《阿毘达磨大毘婆沙论》卷27:「如天帝释亦爱设支青衣药叉、哀罗筏拏善住龙等。」
  6. 《长阿含经》卷21〈第四分世记经三灾品第九〉:“时,天帝释命一侍天而告之曰:『汝持我声往告焰摩天、兜率天、化自在天、他化自在天子言:“阿须伦与无数众欲来战斗,今者诸天当自庄严,备诸兵仗,助我斗战。”』。”
  7. 《大智度论》卷21:“佛告诸比丘:释提桓因与阿脩罗斗,在大阵中时,告诸天众:汝与阿脩罗斗时,设有恐怖,当念我七宝幢,恐怖即灭。若不念我幢,当念伊舍那天子(帝释左面天王)宝幢,恐怖即除;若不念伊舍那宝幢,当念婆楼那天子(右面天王)宝幢,恐怖即除。”